Hur får jag en kopia på kvittot och receptspecifikationen?
Jag har beställt och betalat mina receptbelagda mediciner på apoteket.se med internetbank. Hur kan jag i efterhand få ett kvitto på det, där det framgår vilka mediciner och hur stor summa som ingår i högkostnadsskyddet?
Följ inlägget
20
följare
Beställde du på apoteket.se med någon av leveransmetoderna ”Hämta Express”, ”Hem kväll med bud” och ”Hem Express med bud” måste kvittokopian och receptspecifikationen hämtas på det apotek köpet gjordes.
Vid köp på apoteket.se eller i appen Mitt Apotek med övriga leveransmetoder kontaktar du Apotekets Kundservice via telefon 0771 450 450 så kan vi skicka en kopia på receptspecifikationen till din hemadress med brev.
På våra apotek kan du ta ut kvittokopior i 90 dagar efter avslutat köp. Detta gäller både human och veterinärrecept men även köp gällande receptfritt och handelsvaror.
Kvittokopian kan tas ut av apoteket där inköpet gjordes. Du måste hämta kopian personligen eller skriva en fullmakt och be någon annan hämta kvittot.
För att få information om läkemedelsköp (human) äldre än 90 dagar kan du själv se dina uttag via e-hälsomyndighetens hemsida, Läkemedelskollen. Du måste kunna legitimera dig med e-legitimation.
Alternativt kan man skicka in en skriftlig begäran om utdrag ur högkostnadsdatabasen, se länk till hemsidan där blanketten finns. Där lagras ekonomisk information i 15 månader.
Begäran skickas till:
eHälsomyndigheten
Att: Registrator
Sankt Eriksgatan 117
113 43 Stockholm
Orsaken att högkostnadsdatabasen enbart innehåller ekonomiska uppgifter är att lagen inte tillåter att vi spar kvitton på köp av läkemedel så länge som 15 månader.
OBS! På grund av systembyte kan inte äldre receptspecifikationer för köp på våra apotek tas fram. För köp gjorda efter 1 mars 2023 på våra apotek kan vi ta fram receptspecifikationer.
Vänliga hälsningar