Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur får jag en kopia på kvittot och receptspecifikationen?

Jag har beställt och betalat mina receptbelagda mediciner på apoteket.se med internetbank. Hur kan jag i efterhand få ett kvitto på det, där det framgår vilka mediciner och hur stor summa som ingår i högkostnadsskyddet?

Susanna Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Susanna,

    Tack för din fråga.

    När du får din leveransen så följer det med en så kallad receptspecifikation. Har du tappat bort den så kan du ringa till oss på 0771-450450 så skickar vi dig en ny.

    Faktagranskad 2017-01-11

    Med vänlig hälsning

    Jim
  • Hejsan.
    Behöver veta vad jag har på mitt högkostnadsskydd för försäkringsbolaget
    vill ha dom uppgifterna.
    Mvh. Bernt Huss

    Bernt Huss
  • Hej Bernt,

    Uppgifter om ditt högkostnadsskydd kan du komma åt antingen via vår hemsida, där du inloggad med e-legitimation eller mobilt bank-id kan se uppgiften, eller om du ringer till oss på kundtjänst.

    Du når oss på 0771-450 450 och för att kunna lämna ut uppgifter om dina recept och/eller högkostnadsskydd ber vi dig logga in med personlig kod eller mobilt bank-id.
    Koden kan du själv skapa på apoteket.se eller hämta ut på ett av våra apotek.

    Självklart kan du även gå in på valfritt apotek och legitimera dig och få uppgiften därigenom.

    Faktagranskad 2017-01-11

    Med vänlig hälsning

    Jeanette
  • Hej!

    Jag behöver en lista på vilka receptbelagda läkemedel som jag har tagit, hur får jag tag i det?







    Tack för svar på förhand!
    Kati
  • Hej Kati,

    har du e-legitimation kan du logga in på apoteket.se och se din Läkemedelsförteckning.  Längst till höger i listen med val klickar du på Läkemedelslistor. Då kan du se vilka läkemedel du hämtat ut de senaste 15 månaderna.

    Har du ingen e-legitimation kan du beställa ett utdrag ur Läkemedelsförteckningen här.

    Vänligen
    Maria Kundservice
  • Hej skulle behöva få tag i apotekskvitton 2 år tillbaka, vet att jag kan få ut 3 månader genom att bara gå till apoteket.

    Tak för svar
    Mvh Samuel
    Samuel wallin
  • Hej Samuel

    Har du handlat på ett av våra apotek är det 3 månader bakåt som de kan återskapa kvitton.

    Har du istället handlat online kan vi eventuellt återskapa kvitton om du återkommer med ordernummer för beställningarna. Skicka in dem på följande mailadress ihop med din fråga: kundservice@apoteket.se 

    Med vänlig hälsning
    Andreas Kundservice
  • Hur får jag tag i kvittot i efterhand?  Är det apoteket där jag hämtade ut det som jag måste besöka igen eller går det att få centralt på något sätt?
    mvh Annika
    Annika
  • Hej Annika,

    På våra apotek kan du ta ut kvittokopior i 90 dagar efter avslutat köp. Detta gäller både human och veterinärrecept men även köp gällande receptfritt och handelsvaror.

    Kvittokopian kan tas ut av apoteket där inköpet gjordes. Du måste hämta kopian personligen eller skriva en fullmakt och be någon annan hämta kvittot.  

    För att få information om läkemedelsköp (human) äldre än 90 dagar kan du själv se dina uttag via e-hälsomyndighetens hemsida/Läkemedelskollen. Du måste kunna legitimera dig med e-legitimation.

    Alternativt kan man skicka in en skriftlig begäran om utdrag ur högkostnadsdatabasen, se länk till hemsidan där blanketten finns. Där lagras ekonomisk information i 15 månader.  
    Begäran skickas till:

    eHälsomyndigheten
    Att: Registrator
    Sankt Eriksgatan 117
    113 43 Stockholm

    Orsaken att högkostnadsdatabasen enbart innehåller ekonomiska uppgifter är att lagen inte tillåter att vi spar kvitton på köp av läkemedel så länge som 15 månader.

    Vänligen
    Maria Kundservice
  • Hej,
    Jag var inne på apoteket igår för att få utskrivit kvitto från tidigare köp men det gick inte fick jag till svar. Jag har fullmakt för min mamma som råkat ut för en olycka och behövde därför kvittona till försäkringsbolaget.
    Jag behöver kvittona men vill ju inte åka till en massa olika apotek för att personalen inte kan.

    Vänligen
    Petra
    Petra Hallqvist
  • Hej Petra,

    svaret ser du i mitt svar den 12 februari.

    Vänligen
    Maria Kundservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.